Friday, September 28, 2007

 

Změny

Tehdy se v námořnictvu prudce vzmáhalo hnutí za vypovězení omezovací Washingtonské námořní smlouvy. Podle našeho názoru zaujímaly ústřední orgány příliš ustrašené stanovisko a ka¬pitán Nagumo vedl proti nim aktivní kampaň. Pilně navštěvoval velitele jiných lodí a získával je pro společné prosazování požadavku, aby smlouva byla brzy vypovězena. Dosáhl toho, že bylo vypracováno příslušné doporučení, a když je mnoho důstojníků podepsalo, bylo prostřednictvím velitelství odevzdáno centrálním úřadům jako názor celého loďstva. To se zamlouvalo zejména mladým důstojníkům, kteří byli vždy pro pevnou politiku, ať byla jakákoli. Na základě svých tehdejších dojmů jsem byl přesvědčen, že kapitán Nagumo se stane velkým námořním velitelem.
Od té doby jsem se s ním nesešel až do roku 1941, kdy už byl Nagumo viceadmirálem a velel 1. leteckému loďstvu. Já byl přidělen jako velitel letky na letadlovou loď Akagi. Mezitím Nagumova prestiž po celá léta vzrůstala, zejména když velel 1. eskadře torpédoborců jako kontradmirál. Když jsem se opět dostal pod jeho velení, připomněl jsem si dobu před sedmi lety a byl jsem rád, že jsem znovu příslušníkem jeho svazku.
Velmi brzy jsem si však všiml, že se Nagumo změnil, a začal jsem pociťovat zklamání nad jeho zjevným konzervatismem a pasivitou. Snad to bylo tím, že teď velel letecké složce, což nebyla jeho specialita. Osobně byl stejně přívětivý a sympatický jako dříve, ale zdálo se, jako by ho opustila bojovnost: a bez bojovného ducha už nemohl být vynikajícím námořním velitelem. Zdálo se teď, že se nevymyká průměru, a náhle jsem si uvědomil, jak zestárl.

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?