Saturday, November 04, 2006

 

Vůdce Jamamoto

Konečný plán Spojeného loďstva pro operaci Midway, kterou císařské vrchní velitelství oficiálně označilo jako „operaci MI", byl společným dílem mnoha lidí. Podstatnou část práce na celkovém nárysu vykonal vrchní operační důstojník námořní kapitán Kurošima. Byl to teoretik, jenž trávil dlouhé hodiny úvahami v ztemnělé kabině, autor příručky definující taktickou doktrínu Spojeného loďstva pro rozhodující bitvy velkých loďstev, v nichž je klíčová úloha určena bitevním lodím. Ostatní členové štábu rozpracovávali podrobně ony části plánu, které spadaly do jejich kompetence. Celkový dozor nad touto přípravnou činností měl iniciativní a vynalézavý náčelník štábu kontrad-mirál Ugaki, vytrvalý zastánce útočného postupu z moře proti Havaji. Především se však v plánu operace Midway odrážely myšlenky a osobnost klíčové postavy japonského námořnictva, vrchního velitele Spojeného loďstva, admirála Isoroku Jamamota. Úkol zhodnotit tohoto nevšedního velitele musí být ponechán jiným, kompetentnějším a lépe informovaným činitelům, než jsem já. Chtěl bych jen zachytit několik okrajových dojmů z tohoto muže, jak jsem ho viděl já a tisíce důstojníků, kteří sloužili pod jeho velením.

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?