Monday, March 27, 2006

 

Plán na zničení letadlových lodí

Mne najednou napadl plán, jak by se to dalo provést. Odhadovali jsme, že nepřítomné letadlové lodi a těžké křižníky jsou nepochybně někde na jih od Oahu, kde provádějí výcvik. Domníval jsem se, že další letecký útok by je mohl přilákat; kdyby tedy náš operační svaz místo návratu po téže trase, po níž připlul, obeplul ostrovy z jihu, zamířil k Marshallovým ostrovům a při tom prováděl vzdušný průzkum, bylo by dosti pravděpodobné, že americké letadlové lodi vypátrá. Tento můj náhlý nápad byl sice nadšeně přijat ostatními důstojníky, byl však zamítnut pro překážku, kterou nebylo možno odstranit. Náš cisternový trén už plul k předem určenému místu na severní ústupové trase, a kdybychom teď byli vysláni na jih, nemohl by našemu operačnímu svazu dodat nezbytné pohonné hmoty. Tak jsme se, ač neradi, vzdali poslední naděje na zničení nepřátelských letadlových lodí. Nejlepším řešením, které nám zbývalo, byl další útok na Oahu; ten jsem též důrazně doporučoval viceadmirálu Nagumovi, když jsem mu podával hlášení o výsledcích počátečního útoku. On však rozhodl, a myslím, že toto jeho rozhodnutí do značné míry ovlivnil jeho náčelník štábu kontrad-mirál Rjunosuke Kusaka, abychom útočnou akci skončili a odpluli. V 13.30, na vlajkový signál z Akagi, se vydal útočný svaz severozápadním směrem a vzdaloval se tak rychle a tiše, jak připlul.

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?