Friday, December 09, 2005

 

Alternativní strategie

Jak jsem mohl očekávat, narazily moje teze na prudký odpor. Byl jsem obviněn, že hlásám bludy, že stavím na hlavu zásadu připravenosti. „Účelem zbrojení je zachovat mír, a ne připravovat válku," namítali moji odpůrci. „Jeho skutečným cílem je zabránit nutnosti válčit." Tak ovšem zněla uznávaná verze teorie připravenosti. Ale v argumentaci mých kolegů byla nedůslednost, na kterou jsem hned upozornil. „Jak můžete hájit tento názor," otázal jsem se, „a zároveň vycházet z předpokladu, že válka se Spojenými státy je nevyhnutelná? Kacířský je právě tento váš předpoklad. Japonsku a Spojeným státům nebylo osudem zvlášť uloženo, že se stanou nesmiřitelnými nepřáteli.
Já vlastně nejsem proti uznávané koncepci připravenosti," pokračoval jsem. „Mám ale výhrady k tomu, jak se dnes námořní příprava uskutečňuje. Především myslím, že nemá význam budovat námořní síly tak, abychom se vyrovnali jiné mocnosti. Předpokládejme, že se nám podaří zvětšit naše síly tak, že budeme moci bojovat s americkým loďstvem, naším*předpokládaným soupeřem, jako rovný s rovným. Opravdové bezpečnosti tím přesto nedosáhneme, protože za dnešních podmínek, vypukne--li jakákoli válka, rozšíří se pravděpodobně ve světový konflikt. Můžeme se pustit do stavby gigantických bitevních lodí jako Ja-mato a Musaši, a přesto nebudeme schopni sami získat vrch v mezinárodním konfliktu. Proto se domnívám, že Japonsko též musí zaujmout pružnější, smířlivější postoj v zahraniční politice. Za druhé myslím, že naše nynější námořní zbrojní politika je chybná proto, že nedrží krok s radikálními změnami metod válčení. Musíme se rozloučit s myšlenkou, že nám stačí vybudovat přesilu nad našimi soupeři ve válečných lodích'. V budoucnosti bude rozhodujícím činitelem letoun. Konvenční námořní síly, založené na hladinových plavidlech, se už do značné míry staly jen prestižní záležitostí. Kromě toho vzdušná válka bude válkou totální, vyžadující úplnou mobilizaci všech národních zdrojů. Obávám se však, že naše nynější úroveň národního rozvoje není dosti pokročilá, abychom si mohli zajistit bezpečnost vybudováním mocného letectva. Především potřebujeme prozíravější politiku ekonomického rozvoje."

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?