Tuesday, November 15, 2005

 

Citát

Za tichomořské války složilo letectvo konečně zkoušku dospělosti. Letecká složka v námořních bojích natolik převládla, že bitvy mezi velkými hladinovými silami byly rozhodnuty, aniž lodi samy vypálily jedinou ránu. A účinnost strategického letectva, znásobená pravda ztrátami, které způsobily americké ponorky, byla tak rozhodující, že japonská armáda a válečné loďstvo byly donuceny vzdát se dříve, než jediný nepřátelský voják stanul na naší půdě. V tomto novém typu válčení znamenala bitva u Mid-waye pro Japonsko katastrofální porážku.
V červnu 1942 jsem už měl jisté zkušenosti s operacemi svazů letadlových lodí a moje služební zařazení mi poskytlo velmi výhodnou možnost sledovat průběh celé bitvy. Abych získal dodatečné údaje, procestoval jsem po válce kromě toho třikrát celé Japonsko a hovořil s bývalými námořními důstojníky, kteří se bitvy zúčastnili.
Na základě svého průzkumu jsem dospěl k pevnému přesvědčení, že tichomořskou válku zahájili lidé, kteří nerozuměli moři, a že v ní bojovali lidé, kteří nerozuměli vzduchu. Kdyby byli lépe rozuměli moři a vzduchu, bylo by Japonsko pečlivěji vážilo, zda je moudré do války vstoupit. A i kdyby se bylo rozhodlo, že mu nic jiného nezbývá, mohlo se vyhnout mnoha osudným chybám. Japonsko si svůj tragický osud připravilo předem tím, že posuzovalo moře podle pozemních měřítek a metody námořních bojů uplatňovalo ve vzdušné válce.
Únor 1951
MASATAKE OKUMIYA

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?